És hogy állunk a reformáció másik nagy vívmányával, állam és egyház elválasztásával? Sokszor félremagyarázzák ezt, akik a kettőt valóságos szögesdróttal próbálják elkülöníteni egymástól. Holott a kereszténység a protestáns felfogásban politikai program is: a hívő ember, Krisztus szavával a „föld sója”, tevékenyen tesz a közügyekért, célja, hogy megízesítse az életet mások, a nem hívők számára is. A sót nem eltenni, megőrizni kell, hanem feloldani, szétszórni.
Nem helyes, ha a keresztények kivonulnak a világból, csak egymás társaságát keresik, és nem viselik szívükön országuk sorsát.
Szabad, sőt helyes keresztény embernek politizálni, és a politika is felvállalhat keresztény programot, az emberek javára és az ő felhatalmazásukkal. A protestáns felfogásban az egyház és az állam egyaránt, egyformán Isten szuverenitása alatt van, csupán a feladatuk különbözik. Kálvin szerint ezért az államnak engedelmességgel tartozik mindenki, egészen addig, amíg az meg nem akadályozza Isten törvényének követését.
Állam és egyház elválasztása nem jelenti ezt, hogy az államot csak ateisták vezethetik, az egyházban pedig csak az államügyek iránt érdektelen személyek lehetnek.
Azt sem jelenti, hogy az egyház nem működhet demokratikusan, vagy az állam nem működhet a Biblia törvényei szerint. Ha ez életének része, miért ne imádkozhatna egy miniszter akár nyilvánosan, és miért ne nyilváníthatna véleményt közügyekben egy egyházi személy? A lényeg a szervezeti és személyi elkülönülés és autonómia, a kölcsönös tisztelet betartásával. Amit a kölcsönös támogatás nem sért. Az legfeljebb káros lehet: túlzott állami támogatás a híveknek azt a téves képzetet alakíthatja ki, hogy nekik semmit sem kell már tenniük az egyházért.
Bibó István – aki apósa, Ravasz László református püspök révén közelebbi kapcsolatba is került a protestantizmussal –közismert gondolata: „aki demokrata, nem fél”, megáll így is: aki protestáns, nem fél. Nem fél, hiszen „ha az Úr vele, kicsoda ellene” – hangzik fel Luther Márton éneke. A reformáció kataklizmájában sokan áldozták életüket a valódi keresztény szabadságért.
Keresztény ember tehát, már az ősei iránti tisztelet okán sem húzza a száját sem a közügyekre, sem a demokráciára, még ha ez divat is mostanában.
Hanem, igazi demokrataként, „beleáll” abba, amit Isten szán neki. A protestáns egyházak máig a demokratikus elvek szerint épülnek fel, még ha a gyakorlatban ez a nem is működik mindig. Ha berozsdásodik, megkopik, akkor újra kell tanulni a demokráciát, amely annyit ér, amennyire Isten dicsőségét és az emberek javát szolgálja, és olyan lesz, amilyenné az emberek teszik. Népi, liberális, vagy - ideális esetben – keresztény.